Voor als je echt je publiek wil kennen

Luistervinken

Ik wil… weten wat mensen bezighoudt

Je luistert mee op plekken waar inwoners of je doelgroep samenkomen en met elkaar in gesprek gaan.


Kies locaties waar mensen van nature verhalen delen, zoals sportkantines, cafรฉs, speeltuinen of wachtruimtes. Hier ontstaan vaak spontane gesprekken over wat hen bezighoudt.


Luistervinken helpt als je wilt ontdekken wat je publiek belangrijk vindt, nieuwe onderwerpen zoekt of specifieke inzichten nodig hebt voor een verhaal. Het biedt een waardevolle aanvulling op geplande interviews of enquรชtes.


Mensen praten in een informele setting anders dan in een interview. Ze delen meer details en spontane voorbeelden, zonder dat ze zich bewust zijn van een โ€˜officiรซleโ€™ vraag. Omdat jij als redacteur afwachtend bent, laat je je makkelijker verrassen door wat er speelt.


Luisteren

Hoe Pak Je Het Aan?

  1. Kies de juiste tijd en plek. Denk aan de dagindeling van je doelgroep: studenten lunchen samen, ouders staan bij het schoolplein, bouwwerkzaamheden starten vroeg in de ochtend.
  2. Beweeg je op een natuurlijke manier. Lopen of fietsen helpt om op te gaan in de omgeving en open te staan voor ontmoetingen.
  3. Observeer en luister. Wees aanwezig als jezelf, zonder op te vallen. Blijf benaderbaar, maar dring je niet op.
  4. Noteer relevante signalen. Maak aantekeningen of spraaknotities, maar leg geen privรฉgesprekken vast. Focus op themaโ€™s en zorgen die relevant zijn voor de redactie.
  5. Benader mensen indien passend. In sommige gevallen kun je iemand voorzichtig aanspreken voor een vervolggesprek. Een eenvoudige opening kan zijn: โ€œPardon, ik hoorde toevallig dat je het had over …, mag ik daar iets over vragen?โ€
  6. Categoriseer en evalueer. Verzamel de opgehaalde onderwerpen en bepaal of ze geschikt zijn voor een kortetermijnpublicatie of een groter project.

Luistervinken geeft je een ongefilterd beeld van wat mensen รฉcht bezighoudt, zonder sociaal wenselijke antwoorden. Het helpt je om signalen uit de gemeenschap op te pikken en een band met je publiek op te bouwen. Bovendien kun je het combineren met lichte werkzaamheden zoals administratie.

Mensen mogen zich nooit ongemakkelijk voelen. Respecteer hun privacy en wees eerlijk als je hen aanspreekt.

Over ons

Wij helpen Nederlandse mediaredacties te ontdekken hoe zij meer en beter in kunnen spelen op de behoeften van haar publiek.


Wonder – Een WordPress thema door YITH